loading...
rsh-school
اولین بازی انلاین اتوموبیل رانی

تغذيه سالم

تغذيه سالم

تغذيه سالم بايد متنوع باشد.در كشورهاى پيشرفته هر پنج سال راهنماى تغذيه را بررسى مى كنند. جودى پوسنام، اقتصاددان كشاورزى در واشنگتن دى سى مى گويد: «ما مقدار زيادى چربى اضافه و شكر را از بالاى جدول تغذيه و بشقاب هاى پر از پاستا و ديگر دانه هاى خالص را از پايين و متأسفانه سبزيجات، ميوه، محصولات لبنى كم چرب وديگر مواد مغذى را از وسط ليست غذايى انتخاب مى كنيم.
غذاهاى خانگى يك زن بايد بر مبناى تغييراتى باشد كه تعيين شده است:
۱- از همه گروه هاى غذايى استفاده كند. بايد وعده غذايى طورى تعيين شود كه از هر گروه غذايى به طور مناسب استفاده شود.
۲- يك مبناى سه گروهى از سالم ترين غذاها شامل سبزيجات، ميوه ها و تمام دانه ها به مقادير مساوى بايد مصرف شوند.
۳- براى چربى هاى سالم يك چارچوب تعيين كند: هرم جارى، چربى هاى بد را در حداقل ممكن پيشنهاد مى كند. گياهان غيراشباع يا روغن دانه هايى مانند زيتون و كانويا (همينطور روغن آجيل) سودمند هستند همانطوريكه منابع ديگر چربى نيز محسوب مى شوند.
۴- براى لوبيا و نخود و همچنين سويا جاى ويژه اى در نظر بگيريد. اين مواد تقريباً يك غذاى كامل بوده و غنى از پروتئين، فيبر، آهن، ويتامين ب، مواد معدنى و كربن هايى هستند كه قند خون را پايين نگاه داشته، سير كننده هستند.
۵- سيب زمينى را كنار بگذاريد. سيب زمينى غنى از سبزيجات است، اما از نظر تغذيه اى بيشتر شبيه نان است تا مثلاً اسفناج. پس بهتر است در رديف دانه ها قرار گيرد. (مگر اينكه سرخ كرده و يا چيپسى باشد كه در رديف غذاهاى آماده قرار مى گيرد)
۶- غذاهايى را كه ارزش غذايى چندانى ندارند در جاى خودشان قرار دهيد كه شامل قسمت هاى چرب گوشت، سوسيس، مرغ سرخ شده يا با پوست، بستنى پرچرب، همينطور چربى هاى اضافه مانند كره و غذاهاى شيرين مانند كيك و سودا.

 

استرس و تغذیه

استرس و تغذیه

استرس و تغذیه
تغذیه ضعیف و نامناسب میتواند استرس زا باشد. برخی افراد با مصرف بیش از حد قند، کافئین، نمک، چربی و چند ماده غذایی دیگر استرس وارده بر بدن خود را افزایش میدهند.
تغذیه ضعیف ممکن است تعادل عمومی مواد مغذی در بدن را بر هم زند و یک فرد دچار سوء تغذیه استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارد. بیماری، نیاز افزونتری به مواد مغذی در بدن ایجاد میکند.
در زندگی روزانه بسیاری از مردم حساسیتهای بیش از اندازه، محرومیتها و استرسهای محیطی، موجب تنش های جسمی و روانی مزمن میگردد که در طول روزها، ماهها و سالها بر سلامتی آنها تأثیر میگذارد. نیازهای تغذیه ای همچنین از استرسهای حاد ناشی از عفونتها، سوختگیها، جراحات، شکستگی استخوانها و سایر بیماریها و صدمات و آشفتگی ناگهانی در تعادل عاطفی تأثیر میپذیرد.
استرس غذایی :
عادتهای خاص غذایی میتواند سبب ایجاد و یا افزایش استرس در زندگی فرد شود. از جمله این عادتها، مصرف کافئین، الکل، قند و گرفتن رژیمهای سخت میتواند باشد.
کافئین و استرس :
با مصرف اولین فنجان قهوه، هنگام صرف صبحانه، فرد آماده فعالیت روزانه میشود. این چالاکی توسط کافئین موجود در آن ایجاد میگردد. کافئین دستگاه اعصاب مرکزی را تحریک میکند. این ماده در چای، نوشیدنیهای سبک، کاکائو، شکلات و بعضی داروها وجود دارد.
کافئین از طریق جدار معده و روده ها ظرف چند دقیقه جذب شده و توسط جریان خون به تمام قسمتهای بدن میرسد. در نتیجه چون فرد برانگیخته و سرحال شده است میتواند هوشیارانه تر عمل کند.
اما مصرف بیش از حد کافئین میتواند زیان آور و مسئله ساز باشد. کافئین، هورمونهای استرس را تحریک میکند و ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون گردد. کافئین و اسید موجود در قهوه باعث تحریک دیواره مهده و روده ها میگردد. مصرف بیش از حد آن میتواند سبب برانگیختگی، اضطراب، بیقراری و پریشانی، اختلال در خواب یا سر گیجه شود.
نوشیدن 5 فنجان قهوه یابیشتر در روز میتواند این علائم را ایجاد کند. کافئین یک ماده ادرار آور است و باعث دفع ویتامین B و C از طریق ادرار میشود. کافئین میتواند سبب ایجاد ورمهای دردناک در سینه، بی نظمی ضربان قلب و افزایش چربی خون گردد. این ماده محرک ممکن است خطر بروز سرطانهای مثانه، روده بزرگ و لوزالمعده را افزایش دهد.

 


اهمیت صبحانه

پژوهشگران می گویند كه اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاكنون تصور می رفت، بیشتر باشد؛ زیرا معلوم شده است كسانی كه صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می كنند در مجموع زندگی ناسالم تری دارند.
برخی صبحانه را برای جلوگیری از عقب ماندن از كارهای روزمره و برخی نیز برای كاهش وزن حذف می كنند.
اما پژوهشگران فنلاندی می گویند كسانی كه صبحانه نمی خورند ، معمولا بیشتر سیگار می كشند و كمتر از دیگران ورزش می كنند.
به علاوه كسانی كه صبحانه نمی خورند احتمالاً چاق تر هستند، كه می تواند ناشی از این واقعیت باشد كه آنها برای جبران كمبود انرژی در طول روز تنقلات بیشتری مصرف می كنند.همچنین احتمال آنكه سطح تحصیلات بالایی داشته باشند كمتر است و در نتیجه شغل مورد نظر را دشوارتر می یابند.

الگوهای تغذیه
پژوهشگران در جریان این مطالعه از 5500 جوان و والدین آنها پرسیدند كه آیا صبحانه می خورند؟ و اگر پاسخ مثبت است، هرچند روز یك بار؟
همچنین از آنها درباره میزان تحصیلات، وزن و عادات مصرف نوشیدنی ها سئوال شد.
تحقیقات نشان داد در خانواده هایی كه پدر و مادر صبحانه را حذف می كنند، فرزندان نیز معمولا چنین می كنند.
یك پژوهشگر فنلاندی كه سرپرستی این تحقیقات را به عهده داشت، گفت: " فرزندان كسانی كه صبحانه نمی خورند به احتمال زیاد از پدر و مادر تبعیت نمی كنند.و از طرف دیگر در اوایل و اواسط دوره بلوغ، الگوهای نامنظم غذایی ارتباط تنگاتنگی با عاداتی مانند كشیدن سیگار دارد كه سلامتی را به خطر می اندازد . در این مطالعه ، كشیدن سیگار، ورزش كم، سطح پایین تحصیلات، مصرف زیاد سیگار و وزن بالا همگی به حذف صبحانه در بزرگسالان و افراد درحال بلوغ مربوط بود. یافته ها نشان داد كه این ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت."
به گفته وی افرادی كه صبحانه را حذف می كنند كمتر از كسانی كه صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند.
البته باید گفت اینكه برخی افرادی كه صبحانه را حذف می كنند دارای سایر عادات نامطلوب بهداشتی نیز هستند، بدان معنی نیست كه یكی به دیگری منجر می شود.
صبحانه یكی از مهم ترین وعده های غذایی روزانه است، چون سطح انرژی بدن را اول صبح تجدید می كند.
مطالعه دانش آموزان نشان داده است كه خوردن صبحانه میزان تمركز در طول مدت صبح را بالا می برد.

همچنین افرادی كه سعی دارند وزن كم كنند، اگر صبحانه بخورند موفق تر خواهند بود، زیرا افرادی كه صبحانه را حذف می كنند معمولا قبل از ظهر تنقلات ناسالمی را می خورند.

 

 بجای آب سرد ،آب ولرم بنوشید

بجای آب سرد ،آب ولرم بنوشید

خوردن آب سرد بعد از غذا یعنی خوش آمدگفتن به سرطان!
شاید نوشیدن یک لیوان آب سرد بعد از غذا، بسیار لذت بخش است اما آب سرد مواد روغنی که در آن لحظه مصرف کرده اید را سفت میکند روند هضم غذا را کند میکند
دکتر استفان مارک، بیمارهای سرطانی در مرحله آخر را با استفاده از روش های "نامتعارف" درمان کرده است و بسیاری از آنها بهبود یافتند او به درمان طبیعی درمقابل با بیماریها معتقد است

همه ما فکر میکنیم که خوردن میوه یعنی خرید میوه، پوست کندنش و فقط گذاشتنش توی دهان به این سادگی که فکر میکنید نیست بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم

راه صحیح خوردن میوه ها چیست؟

این است که میوه ها را بعد از مصرف غذا نخورید
میوه ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است

اگر میوه ها را به آن صورت بخورید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت بدنتان را با مقدار زیادی انرژی تامین میکنند که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیتهای زندگی میشود

 

آموزش صحبت کردن با تلفن همراه ، فعالیت بخش هایی از مغز را افزایش می دهد
آموزش امکان تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل ابتدایی و در نتیجه درمان به موقع آن از راه معاینه چشم فرد مبتلا ممکن می شود
مقاله علل گزگز و یا سوزن‌سوزن شدن دست و پاها چیست ؟
آموزش کمبود خواب موجب اختلال در عملکرد مغز می شود
خبر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک ، خطر سکته مغزی را در افراد مسن افزایش می دهد
خبر پایین بودن میزان پروتئین “بتا آمیلوید ۴۲ ” در خون با ابتلا به آلزایمر در سالهای بعد ارتباط دارد
معرفی بیماری فیبرومیالژیا
سوال درمان خون ریزی مغزی
مقاله دپرسیون یا افسردگی
يك تست خون ساده براي تشخيص سريع آلزايمر
تفاوت ژنتيكي، عامل تشديدكننده ابتلا به مننژيت
خبر چگونه حافظه خود را 110درصد تقویت کنیم؟
ژن‌ها در بروز مننژيت نقش دارند
مقاله در خود ماندگی یا اوتیسم چیست؟ + نشانه ها
شربتي به تلخي آلزايمر
بیماری اسکیزوفرنی
معرفی سوپر شارژ کردن مغز
دانشمندان می گویند نوعی پروتئین سمی در مغز افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد
سوال آيا واقعا از 20 درصد مغزمان استفاده مي‌کنيم؟
خبر ليتيوم از سلولهاي عصبي در برابر تابش محافظت مي كند
خبر راهكارهاي پيشگيري از خواب رفتگي دست‌ها
خبر مغز به طور ذاتی از خودخواهی بیزار است
وقتي سر کودک ضربه مي‌خورد...
مقاله كشف مكانيسم مؤثر در شكل‌گيري حافظه در مغز
خبر بهبود اختلالات عصبی با پرتوهای نور
سوال علل گزگز و یا سوزن‌سوزن شدن دست و پاها چیست ؟
معرفی مدلسازي براي فعاليت‌هاي مغز

مقدمه
از آنجا که انسان جزئی از طبیعت است بطور مسلم برای هر بیماری ، طبیعت گیاه مداوای آن را عرضه کرده است. انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود، سالم‌تر است و بیشتر عمر می‌کند. به همین دلیل انسان هرچه به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بیشتر بهره می‌برد، جهت درمان بیماری خود سریع‌تر ، بهتر و مطمئن‌تر درمان می‌شود. باید گفت که انسان تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی‌شود. همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو نهایتا نقش پیشگیری را در برابر بیماریها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.





تاریخچه استفاده انسان از گیاهان دارویی
سابقه درمان بیماریها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. انسان به حکم تجربه ، علم و اندیشه جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشتها ، مراتع وسیع ، جنگلها و ... پیدا می‌شوند. بدست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده است. هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.
رابطه گیاهان دارویی و بیماری
هر خاکی و هر آب و هوایی ، بستر انواع از گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست، قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی آن فصل را جستجو نکرده است، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماریها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.

داروسازی صنعتی (چگونگی تهیه داروها)
تولید دارو در مقیاس بسیار زیاد را "داروسازی صنعتی"می‌نامند. وقتی یک ماده شیمیایی که احتمال دارد اثر دارویی داشته باشد و در آزمایشگاه سنتز شد، برای آزمایشهای بالینی حیوانی و انسانی فرستاده می‌شود، از آنجایی که این آزمایشها بر روی تعداد محدودی صورت می‌پذیرد، مقدار داوری لازم را در همان آزمایشگاه می‌توان تهیه نمود. وقتی یک دارو از تمامی آزمایشهای بالینی موفق بیرون آمد و اجازه ورود به بازار را گرفت، باید آن را در مقادیر خیلی زیاد یا اصطلاحا در مقیاس صنعتی تولید نمود. این اولین مرحله دشوار کار است، چرا که در بسیاری از موارد روشهای آزمایشگاهی، برای مقادیر بسیار زیاد قابل اجرا نیستند و باید برای یک تولید در مقیاس صنعتی یک روش خاص صنعتی پیدا کرد.

بارها دیده شده است، سنتر جسم در آزمایشگاه با راندمان بسیار بالا انجام گرفته ولی چندین سال طول کشیده تا روش صنعتی آن بدست آید و چه بسا آن دارو برای تولید صنعتی مقرون به صرفه تشخیص داده نشده است. پس برای تبدیل یک سنتز آزمایشگاهی به تولید صنعتی تحقیقات جدید را باید از ابتدا شروع کرد. مدیریت یک کارخانه پس از تعیین روشهای تولید صنعتی یک دارو، پا به مرحله بعدی می‌گذارد که مرحله تهیه مواد اولیه برای تولید صنعتی یک داروی خاص می‌باشد. مهمترین ماده، همان ماده شیمیایی است که اثر دارویی دارد و اصطلاحا آن را "ماده موثر" می‌نامند. به دلایل گوناگون فیزیک و اینکه دارو به چه شکلی (قرص، کپسول، شربت و..) باید تهیه شود، مواد دیگری را همراه ماده موثر می‌کنند. که آنها را "مواد جانبی" می‌نامند. حال این مساله که ماه موثر و مواد جانبی چگونه و به چه نسبت باید با هم مخلوط شوند تا یک شکل دارویی با شرایط مناسب را بدست آورند، خود فصلی جدید در تحقیقات است، که یک کارخانه یا خود مستقیما به نتیجه می‌رسد و یا روشهای دیگر کارخانجات را از آنها خریداری می‌نماید، همچنانکه کارخانه‌های تولید مستقیم ماده موثره می‌تواند آن را از مراکز دیگر خریداری نماید.

در سفارش تهیه مواد اولیه تمامی مواد از قبیل ماده موثره و مواد جانبی در نظر گرفته می‌شوند. البته خرید مواد نیز مسائل مربوط به خود را دارد. مساله بسیار مهم در امر سفارش و خرید، در نظر گرفتن زمان است. چون برنامه تهیه مواد اولیه معمولا چندین ماه به طول می‌انجامد، باید دقت نمود تا زمان سفارش متناسب با زمان‌بندی تولید باشد. مثلا اگر تهیه مواد اولیه تولید یک دارو شش ماه طول می‌کشد، باید شش ماه قبل از تاریخ تولید طبق زمان‌بندی، سفارش مواد انجام شود. البته کارخانجات معمولا در هر مرتبه سفارش مواد، برای تولیدات دو تا سه سال خود، ماده را تهیه می‌نماید. هنگامی که تمامی مواد اولیه موجود باشد، کار تولید را می‌توان شروع کرد. تولید، با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ماده موثره و مواد جانبی و همچنین شکل دارویی که باید تولید شود، می‌تواند به روشهای گوناگون و با دستگاههای متفاوتی صورت پذیرد. به همین علت کارخانجات به بخشهای کوچکتری تقسیم می‌شوند و هر بخش مسئول تهیه یک نوع فرآورده است. مثل بخشهای قرص، کپسول، شربت، محلولهای تزریقی، کرم و پماد، آمپول و ... .

نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور میکند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.
تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد.
تر کیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی ، ویتامین وآب باشد تا رشد و سلامت یاخته های بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوند و برای تامین احتیاجات حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.

غذا به ماده جامد یا مایعی گفته میشود که بعد از خوردن و هضم شدن ایجاد حرارت و انرژی کرده و موجب ترمیم بافتها ،رشد و نمو و تنظیم اعمال حیاتی می گردد.
تمام موجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ،احتیاج به غذا دارند.خواه این موجود زنده انسان باشد یا یک حیوان و یا حتی یک موجود بسیار کوچک ذره بینی مانند میکروب و.....
از طرفی هر روز تعدادی از سلولهای بدن می میرندو باید سلولهای تازه جای آنها را بگیرند برای این منظور باید سلولها مواد لازم را از غذا بدست آورند.همچنین حفظ گرمای طبیعی بدن -که در موقع سلامت همیشه ثابت است-،مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زا،رشد روزانه مو و ناخن،کار قلب و دستگاه تنفس ،حرکات بدن،قدرت کار و فعالیت انسان و حتی کارهای فکری هم در گروی دریافت کافی مواد غذائی میباشد.
معمولا غذائی که انسان مصرف میکند از مواد مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
مواد قندی و نشاسته ای یا کربوهیدرات هاو مواد چربی که انرژی زاهستند و انرژی روزانه را تامین میکنند، مواد پروتئین جهت نگهداری و ترمیم بافتها و ساختتن بافتهای جدید لازم است، ویتامین و مواد معدنی و آب انرژی زا نیستند- کالری ندارند-ولی برای رشد طبیعی مورد نیاز می باشند.دریافت ناکافی آنها باعث بروز کندی رشد،اختلالات خونی وعدم استحکام استخوانها میشود.

تاریخچه تغذیه

تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان ، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است .

تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : " برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد ." شواهد نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن زیتون را بسیار دوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.

در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
در دورانهای بعد یعنی پس از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم عادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.

در مورد رژیمهای غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .

طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. بقراط غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینة مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازی که از دید عدة زیادی پدر علم تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.

با وجود اهمیت زیاد این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .

فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده میشوند ، باید تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند .

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) به معنای استفاده از رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز می‌باشد. بدین معنی که افراد سالم نیز باید به نوبة خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از ابتلا به سوء‌تغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند.(از سایت:www.mortezavy.com)

سال ببر 1389 بر شما چه خواهد گذشت

شما متولد چه سالی هستید؟ اسب؟ خروس؟ اژدها یا ببر؟ چقدر به طالع‌بینی و پیش‌بینی آینده اعتقا د دارید؟ تا حالا چیزی از فنگ‌شویی شنیدید؟ اصلن می‌دونید امسال چه سالیه؟ تاحالا کسی فالتونو گرفته؟در فرهنگ چینی پیش‌بینی آینده و بررسی سرنوشت از روی گردش ستارگان



این نوشته فقط جنبه سرگرمی دارد

سال 1389 برای شما چگونه خواهد بود؟!
دو دلیل اصلی احتمال پرهیز از ازدواج در این سال یکی این است که ببر نماد خشم، درگیری و مبارزه است و چندان برای آغاز یک پیوند زناشویی مناسب نیست، هرچند ستاره‌شناسان چینی این سال را برای آغاز...

شما متولد چه سالی هستید؟ اسب؟ خروس؟ اژدها یا ببر؟ چقدر به طالع‌بینی و پیش‌بینی آینده اعتقا د دارید؟ تا حالا چیزی از فنگ‌شویی شنیدید؟ اصلن می‌دونید امسال چه سالیه؟ تاحالا کسی فالتونو گرفته؟
در فرهنگ چینی پیش‌بینی آینده و بررسی سرنوشت از روی گردش ستارگان و صور فلکی جایگاه مهمی دارد. تقویم قمری چینی یک چرخه ۱۲ ساله دارد که شامل ۱۲ حیوان است: ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ، خوک، موش و گاونر.
هم‌چنین طالع‌ بینی چینی بر۵ عنصر اصلی فلز، آب، آتش، چوب و زمین استوار است که هرکدام از این عناصر تاثیرات مثبت یا منفی خود را بر جهان هستی دارند.
بنابر تقویم چینی امسال، سال «ببر» نام‌گذاری شده است. ببر در فرهنگ مشرق زمین نماد خوش اقبالی و کامیابی است. آسیایی‌ها این حیوان خوش یمن را تداعی‌کننده قدرت برتر و نماد آسودگی و امنیت در زندگی انسان‌ها می‌دانند که همیشه مورد احترام و ستایش مردم است. در فنگ‌شویی چینی ببر یکی از ۴ حیوان آسمانی است و در کنار لاک‌پشت سیاه، ققنوس و اژدهای سبز اهمیت زیادی برای مردم دارد. ببر همواره نماد شجاعت و پیروزی به شمار می‌رود و نماینده زمین محسوب می‌شود.
از شخصیت‌های معروف متولد سال ببر می‌توان به بتهوون ،ژنرال دوگل، مرلین مونرو و امیلی برونته اشاره کرد.
به گفته «هنری فونگ» یکی از متخصصان فنگ شویی، امسال سال ببر فلزی است. از آن جا که ببر خودش دارای عنصر چوب است در واقع با این ترکیب امسال، سال چوب و فلز است. بنا به این نظر هردوی این عناصر بسیار قوی هستند . چوب سمبلی از درخت است و فلز نشانه‌ای از تبری که درختان را قطع می‌کند. بنابراین می‌بینید که امسال سال چندان آرامی نیست. در این سال تضادهایی دیده می‌شود آن‌چنان که ثبات و پایداری نیز دیده می‌شود چراکه به هرحال چوب مانع فلز است.
براساس تفکر فنگ‌شویی، ببر نماد رخ‌دادهای غیرقابل پیش‌بینی و هم‌چنین قدرت است و برای امسال وقوع رخ‌دادهای غیرمنتظره و مهم پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر آن‌که این سال، سال چندان آرامی هم نیست.
این متخصص چینی، سال ببر را از نظر سیاسی سالی پر از تغییردر صحنه سیاست داخلی هم‌چنین بین‌المللی می‌داند و از نظر اقتصادی نیز سال چندان پرباری را پیش بینی نمی‌کند چراکه این تضادها گریبان بازار را نیز می‌گیرد به‌ویژه در بازار سهام.
از نظر زیست‌محیطی نیز احتمال بروز تخریب و آسیب‌های بسیار بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی طبیعی، می‌رود.

و اما سری به طالع‌بینی چینی می‌زنیم تا ببینیم برای متولدین سال‌های مختلف در سال ببر، چه سرنوشتی رقم خورده است. البته درست است که این پیش‌بینی‌ها براساس حرکت ستارگان و برخی عناصر طبیعی صورت می‌گیرد اما به هرحال گفته می‌شود این که هر فرد در چه ساعتی یا چه سالی به دنیا آمده هم‌چنین وجود سایر عناصر بر سرنوشت او بی‌تاثیر نیست.

اما متولدین سال ببر (۱۹۹۸ – ۱۹۸۶- ۱۹۷۴- ۱۹۶۲- ۱۹۵۰-) این سال را چگونه سپری می‌کنند؟
گفته می‌شود که هرچند امسال سال ببر است ولی سال خوبی برای متولدین این سال نیست. اتفاقات و پیش‌آمدها در این سال به بیشترین حد خود می‌رسد و این افراد باید از هرگونه ریسک و خطر پرهیز کنند. هم‌چنین پیش آمدها آن‌چنان که انتظار می‌رود، پیش نمی‌رود و به متولدین این سال توصیه می‌شود در سال ببر به صورت گروهی فعالیت کنند و از توانمندی‌های دیگران بهره ببرند.

برای متولدین سال خرگوش( یا گربه) (۱۹۹۹- ۱۹۸۷- ۱۹۷۵ – ۱۹۶۳ – ۱۹۵۱ ) این سال، سال خوبی از نظر مالی پیش‌بینی می‌شود به‌ویژه برای آنان که شاغل هستند. مجردهای متولد سال خرگوش در سال ببر شانس خوبی برای یافتن همسر ایده‌آل خود دارند اما به متولدین متاهل این سال توصیه می‌شود در سال ببر به دنبال وسوسه‌های خود نروند! افراد متولد این سال، سال ببر را بسیار پر انرژی و مثبت طی می‌کنند و بهتر است مراقب خوراک و سلامتی خود در این ارتباط باشند چراکه تغذیه نابجا و نامناسب سلامتی آن‌ها را مورد تهدید قرارداده و دچار سوء هاضمه می‌کند.

متولدین سال اژدها (۲۰۰۰ – ۱۹۸۸ – ۱۹۷۶ – ۱۹۶۴ – ۱۹۵۲ ) در سال ببر با تنهایی روبرو هستند. افراد مجرد متولد این سال که درپی یافتن همسر دلخواه هستند کار بسیار سختی را پیش گرفته اند. متاهل ها در رابطه با همسرشان ممکن است با روزمرگی روبرو شوند. افراد متولد این سال در سال ببر از نظر سلامتی با مشکلاتی روبرو می شوند و از نظر شغلی و مالی حرکتی کند دارند. اگرچه این افراد از نظر شغلی و تجاری از طرف دوستان مورد حمایت قرار می گیرند.

اما متولدین سال مار(۲۰۰۱ – ۱۹۸۹- ۱۹۷۷- ۱۹۶۵- ۱۹۵۳) نیز سال خوبی از نظر سلامتی و مالی دارند. تعدادی تغییر شغل می‌دهند و تعدادی از نظر شغلی ارتقاء می‌یابند. روابط بسیار خوبی با دیگران برقرار می‌کنند و اگر مجرد هستند، ازدواج می‌کنند. این افراد نیز باید مراقب سلامت خود باشند تا به آنفلوانزا مبتلا نشوند.

برای متولدین سال اسب (۲۰۰۲ – ۱۹۹۰ –۱۹۷۸ – ۱۹۶۶ – ۱۹۵۴ ) نیز سال ببر، سال خوبی از نظر سلامتی و شغلی است. هم‌چنین آن‌ها از انرژی‌های مثبت و یاری منابع داخلی بهره می‌برند و علی‌رغم این که در روابطشان تغییری دیده نمی‌شود اما زندگی همراه با آرامش و صلح را سپری می‌کنند.

اما متولدین سال بز( ۲۰۰۳ – ۱۹۹۱– ۱۹۷۹- ۱۹۶۷ – ۱۹۵۵ ) در این سال دارای فرشته محافظی هستند که به آن‌ها در زمینه توانگری و شغل کمک شایانی می‌کند. هرچندکه این افراد از نظر فیزیکی و روحی دچار مشکلاتی می‌شوند. به این افراد توصیه می‌شود به کلاس‌هایی هم‌چون یوگا یا مدیتیشن بروند تا از اضطراب‌های آنان کاسته شود. در روابط اینان نیز تغییر محسوسی دیده نمی‌شود و در مجموع کشتی آن‌ها به آرامی حرکت می‌کند.

برای متولدین سال میمون (۲۰۰۴ – ۱۹۹۲ – ۱۹۸۰ – ۱۹۶۸ – ۱۹۵۶) سال ببر سال سخت و دشواری است. چراکه در این سال تغییرات شغلی هم‌چنین تغییراتی در روابط صورت می‌گیرد. اما فرصت‌های خوبی برای مسافرت و ملاقات با سایر افراد بوجود می‌آید. بهتر است این افراد مراقب بروز تصادف در این سال باشند.

برای متولدین سال خروس (۲۰۰۵ – ۱۹۹۳- ۱۹۸۱ – ۱۹۶۹ – ۱۹۵۷) این سال، سالی خوب و سرشار از خوش‌شانسی از نظر مالی و شغلی است. از طرفی آرامش بر روابطشان حکم‌فرماست بدون هرگونه مشکلی. شانس یافتن همسر مطلوب برای افراد مجرد متولد این سال در سال ببر زیاد است و به خانواده افراد متاهل فردی اضافه خواهدشد. این افراد از بیماری مزمن کوچکی رنج می‌برند و بهتر است از هرگونه ریسکی خودداری کنند. بروز یک تصادف نیز برای آنان پیش بینی می‌شود.

متولدین سال سگ (۲۰۰۶ – ۱۹۹۴ – ۱۹۸۲ – ۱۹۷۰ – ۱۹۵۸ ) سال ببر را به خوبی سپری می‌کنند، از نظر شغلی و شکوفایی مالی. هم‌چنین روابط آنان از هرجهت مطلوب است. هرچند که این افراد باید بسیار مراقب و محتاط باشند چراکه تصادفی خواهند داشت. از طرفی گفته می‌شود که شاید این افراد به بیماری‌های مزمن ریه مبتلا شوند و انرژی آن‌ها کاهش یابد و ضعیف شوند ولی باید در اهدافشان جدی‌ و کوشاتر باشند.

اما متولدین سال خوک (۲۰۰۷ – ۱۹۹۵– ۱۹۸۳– ۱۹۷۱ – ۱۹۵۹) چه سرنوشتی در انتظارشان است؟ سال ببر برای متولدین این سال، سال بسیار خوبی پیش‌بینی شده‌است. بخت و اقبال با آنان همراه است و از نظر شغلی نیز بسیار عالی است. هرچند که آنان باید از نظر سلامتی بسیار مراقب خود باشند و از افراط کردن پرهیز کنند. این گروه از افراد از سوی دوستان خود در شغل و محل کارشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و بهتر است با دیگران بخشنده و مهربان باشند تا آینده بهتری در انتظار آنان باشد.

متولدین سال موش (۲۰۰۸ – ۱۹۹۶ – ۱۹۸۴ – ۱۹۷۲- ۱۹۶۰ ) سال ببر را به خوبی سپری نمی‌کنند. اینان باید مراقب سلامتی خود باشند چه از نظر فیزیکی و چه از نظر فکری و روحی. آن‌ها که تلاش و تحرک بیشتری دارند آینده بهتری نیز در انتظارشان است. این بدان معنی است که کسانی که در زمینه فروش فعالیت می‌کنند، می‌توانند موانع بد را پشت سر گذارند.

و اما متولدین سال گاو نر (۲۰۰۹ – ۱۹۹۷ – ۱۹۸۵ – ۱۹۷۳ – ۱۹۶۱ – ۱۹۴۹ )
متولدین این سال در سال ببر دارای محافظ و حامی خوبی هستند و از نظر شغلی سال خوبی را پیش رو دارند. برای افراد متاهل سال خوبی برای فرزنددار شدن است. متولدین این سال نیز باید مراقب سلامتی خود باشند. آنان در این سال بیماری روحی با اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 689
  • بازدید ماه : 836
  • بازدید سال : 8,451
  • بازدید کلی : 59,134
  • کدهای اختصاصی

    ساعت فلش

    خبرنگار
    ویدیو آپارات